Fysiotherapie Epicurus

4542 CC Hoek

Telefoon 0115 - 626 060

ma. 08.00 tot 21.00 uur.

di. t/m vr. 08.00 tot 18.00 uur.

Haptonomische fysiotherapie

Haptonomie heeft duidelijk raakvlakken met zowel psychologie als fysiotherapie; praten en aanraken, het komt allebei aan bod. Voor veel mensen is het moeilijk om zich te uiten en in plaats daarvan zal het lichaam op een bepaald moment een signaal geven, bijvoorbeeld in de vorm van pijn, dat er iets aan de hand is. De pijn wordt vaak genegeerd, niet iedereen luistert naar zijn/haar lichaam.

Haptonomie is niet alleen ontspannen. Als bij aanraking iemand gespannen reageert dan mag die persoon zachter worden, ontspannen. Maar pikt iemand klakkeloos wat ik doe, dan moet die persoon verharden, weerbaar worden.

Wie komt er in aanmerking voor Haptonomie?
Mensen met lichamelijke klachten, waarbij geen lichamelijke oorzaak te vinden is. Of waarvan vermoed wordt dat de oorzaak van geestelijke aard is. En mensen met chronische pijn. Het is natuurlijke reactie om weg te lopen voor pijn. Ik confronteer mijn patiënten juist met die pijn. Laat ze bewust worden van wat ze voelen. Zoiets moet aangeleerd worden en dat vergt oefening.

Bewustwording kan weer leiden tot bepaalde emoties zoals woede of verdriet. Dan kom je in de buurt van de oorzaak van de lichamelijke klacht (pijn of hyperventilatie). Voor verder informatie kunt U altijd bij onze praktijk terecht.